RSS   -    Meewerken?
   
 
GP BraziliŽ
 Raikkonen opent Belgisch weekend als snelste
Kimi Raikkonen deed het in het verleden altijd goed in BelgiŽ en dat is dit jaar niet anders. De Fin, die net een contractverlenging bij Ferrari getekend heeft, zette de snelste tijd neer tijdens de eerste vrije training. Hij ging 53 duizendsten sneller dan Lewis Hamilton, al had Raikkonen er wel ultrazachte banden voor nodig, terwijl Hamilton genoeg had met de zachte banden. Sebastian Vettel was derde snelste, ruim voor Max Verstappen die de vierde beste tijd klokte. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne werd tiende, vier tienden sneller dan zijn teamgenoot Fernando Alonso.

Verschillende rijders probeerden in het begin van de vrije training het Halo-systeem uit om wat gegevens te verzamelen met het oog op volgend jaar.

De sessie was nog maar een kwartier bezig en er werd al met rood gezwaaid. Tijdens de allereerste getimede ronde van Felipe Massa ging de Williams-rijder van de baan. De Braziliaan ging te wijd bij het uitkomen van Les Combes en gleed door de grindbak tot tegen de vangrail. De linkerkant van de bolide liep daarbij veel schade op.

Ruim tien minuten later werd de sessie terug vrijgegeven. Kort daarna moest Magnussen de pits opzoeken omdat zijn hoofdsteun loskwam.

Na een uur werd er opnieuw met geel gezwaaid. Bottas was aan een trage ronde bezig, wilde niemand hinderen, en gaf in Fagnes gas terwijl hij met ťťn wiel op het gras reed. Hierdoor gleed de Mercedes-bolide door de grindbak en raakte hij de bandenmuur. Bottas kon zijn weg wel verderzetten en hield er een beschadigde voorvleugel aan over.

Hamilton zette op dat ogenblik de snelste tijd neer op zachte banden. Niet veel later probeerde Vettel op ultrazachte banden zijn tijd aan flarden te rijden, maar dat lukte net niet. De Duitser strandde op 92 duizendsten van Hamilton. Ook Verstappen kon met diezelfde band de tijd van Hamilton niet verbeteren en eindigde achter Vettel, al ging hij wel vijftig duizendsten sneller dan zijn teamgenoot.

Kimi Raikkonen probeerde het uiteindelijk ook en hij slaagde er wel in om de snelste tijd neer te zetten. Opmerkelijk was wel dat bijna iedereen het met de zachtste band deed, terwijl Hamilton een gelijkaardige tijd kon neerzetten met de hardste band die dit weekend beschikbaar is.
[25 augustus 2017 - 11:51] Rutger Vanhee

 P.  Naam  TeamBandTijdVerschilRonden
1  Kimi Raikkonen  Ferrari  1:45.50213
2  Lewis Hamilton  Mercedes  1:45.555+ 0.05319
3  Sebastian Vettel  Ferrari  1:45.647+ 0.14513
4  Max Verstappen  Red Bull (Tag Heuer)  1:46.302+ 0.80018
5  Daniel Ricciardo  Red Bull (Tag Heuer)  1:46.352+ 0.85022
6  Valtteri Bottas  Mercedes  1:46.424+ 0.92220
7  Carlos Sainz Jr.  Toro Rosso (Renault)  1:47.446+ 1.94422
8  Esteban Ocon  Force India (Mercedes)  1:47.670+ 2.16827
9  Daniil Kvyat  Toro Rosso (Renault)  1:47.851+ 2.34920
10  Stoffel Vandoorne  McLaren (Honda)  1:47.865+ 2.36318
11  Jolyon Palmer  Renault  1:47.930+ 2.42814
12  Nico Hulkenberg  Renault  1:48.037+ 2.53515
13  Fernando Alonso  McLaren (Honda)  1:48.252+ 2.75018
14  Sergio Perez  Force India (Mercedes)  1:48.452+ 2.95019
15  Lance Stroll  Williams (Mercedes)  1:48.541+ 3.03924
16  Kevin Magnussen  Haas (Ferrari)  1:48.615+ 3.11320
17  Romain Grosjean  Haas (Ferrari)  1:48.626+ 3.12420
18  Marcus Ericsson  Sauber (Ferrari)  1:50.160+ 4.65821
19  Pascal Wehrlein  Sauber (Ferrari)  1:51.263+ 5.76113
20  Felipe Massa  Williams (Mercedes)  Geen tijd/3

VORIG: Updates bij McLaren, maar gridstraf voor Vandoorne      VOLGEND: Geen VT2 voor Massa na crash
 Zoeken: In:
Toro Rosso bevestigt Gasly en Hartley voor 2018  
Toro Rosso heeft aangekondigd dat Brendon Hartley en Pierre Gasly hun twee vaste racerijders zijn in 2018. Het...
Lees meer
Vettel laat Ferrari juichen, Hamilton net naast het podium!  
Sebastian Vettel heeft Ferrari een eerste succes bezorgd sinds de Grote Prijs van Hongarije eind juli. Het podium...
Lees meer
Bottas snelt naar poleposition, Hamilton crasht zwaar  
Valtteri Bottas heeft de poleposition voor de GP van BraziliŽ bemachtigd. In een spannend slot wist hij de...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact