RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Singapore
 Interview met Robert Kubica
Deze week neemt Robert Kubica de drie testdagen op het circuit van Spa-Francorchamps voor zijn rekening. De BMW Sauber-piloot eindigde de dag van het interview als snelste, ideaal om hem even op de rooster te leggen.

We hebben elkaar vorig jaar al ontmoet in Hockenheim, één race voor jouw debuutrace in de F1. Kan je me vertellen wat er allemaal veranderd is vanaf die eerste race?

“Uiteindelijk is er niet zoveel veranderd. Ik ben natuurlijk gepromoveerd van testrijder naar racerijder, maar mijn wereld is niet gewijzigd. Ik moet nog steeds in de wagen stappen en zo snel mogelijk rijden. Zoals je ziet testen we vrij veel en regelmatig, en ik heb al enkele punten gescoord in de races die ik tot nu toe gereden heb. We blijven echter werken om het beter en beter te doen."

Vandaag was het jouw eerste keer in een F1-wagen in Spa. Blijft het circuit van Macau toch je lievelingscircuit nadat je hier vandaag gereden hebt?

“Ja. Ik vind Spa niet zo uitdagend in de F1. Het was veel uitdagender in de F3. De F1 heeft zoveel downforce waardoor de wagen bijna aan de grond kleeft, en dat maakt het veel gemakkelijker dan ik dacht. Het is altijd leuk om in Spa te rijden, het is zeker het leukste circuit van Europa. Ik plaats Suzuka en Spa op hetzelfde niveau, maar ik rijd nog liever op Macau omdat het een stratencircuit is.”

Is het circuit van Spa-Francorchamps dan niet uitdagend?

“Jawel, het blijft een uitdaging, zeker als je dat vergelijkt met een circuit zoals Magny-Cours. Ik kom altijd graag naar Spa, ik houd van het type bochten hier, en ik vind dat ik hier steeds snel ben.”

Kan je volgas door Eau Rouge?

“Ja, altijd als het droog is. Na mijn installatieronde nam ik de bocht al volgas. Daarom vind ik het ook minder uitdagend in F1 dan in F3.”

Vind je de nieuwe Bus Stop-chicane geslaagd?

“Ik had de vroegere chicane even graag. Je moet de bochten nu heel traag nemen en er is veel grip. Alleen de ingang van de pits is heel smal. Ik vraag me af wat er zal gebeuren als er iemand tijdens de race daar zou crashen of stilstaan, want er is niet genoeg plaats om er in te halen.”




Waaruit bestond het testprogramma van vandaag?

“We hebben wat aerodynamisch werk verricht, ook wat gesleuteld aan de set-up. We hebben ons ook al voorbereid op de Belgische GP. Ik zal hier ook komende twee dagen testen, waardoor we nog enorm veel ronden kunnen afleggen als het weer goed blijft. Ook als zou regenen kan dat geen kwaad, want het kan hier tijdens de race ook regenen. Ik mag nog twee dagen rijden omdat Nick (Heidfeld) liever zou rusten wegens rugpijn.”

Was je tevreden met de wagen vandaag?

“Ja, ik vond het heel erg goed, vrij gemakkelijk te besturen, niettegenstaande er vanochtend niet veel grip was. De wagen had een goede balans, dus het ziet er goed uit.”

Waaruit bestaat het testprogramma voor morgen?

“Ik zal de limiet van de wagen proberen op te zoeken, en nog wat set-upwerk uitvoeren. Het kan zelfs nuttig zijn om iets uit te testen dat de wagen minder goed maakt, dat kan van pas komen in noodgevallen tijdens de GP. En als het zou regenen, zal ik zeker ook enkele ronden in de regen rijden. Zo kan ik ook een aangepaste set-up vinden in andere weersomstandigheden, rekening houden met het water dat over de baan stroomt. We hebben nog veel ronden dat we kunnen afleggen.”

Hoe zal de BMW Sauber-wagen presteren tijdens de Belgische GP ten opzichte van je naaste rivalen?

“Ik denk dat we hier dichter bij onze voorliggers kunnen geraken dan bijvoorbeeld in Silverstone of Magny-Cours. In Frankrijk zaten we niet zo ver achter, en in Silverstone zat ik dicht bij Hamilton, maar hij was dan wel veel trager dan Alonso. Ik denk dat we op dit circuit het gat wel wat kunnen dichten, maar we moeten wel blijven pushen en verder werken.”



Wat is je doel voor de komende Grote Prijzen?

“We zitten nu in een situatie waarin we meer moeten kijken naar de concurrentie. Renault komt op ons af, Toyota was ook snel in Silverstone. Het gat met Ferrari en McLaren is vrij groot, terwijl het gat met Toyota en Renault veel kleiner is. We moeten dus zeker zorgen dat zij ons niet inhalen. We zullen blijven pushen en proberen om het gat met Ferrari en McLaren te verkleinen. In een korte periode zoals nu kunnen we niet zoveel doen, dus de situatie op de Nürburgring zal gelijkaardig zijn als nu.”

Je finishte als vierde vorig weekend in Silverstone. Is het mogelijk om het podium te halen zonder problemen van Ferrari of McLaren?

“Op sommige circuits zou dat wel mogelijk kunnen zijn, misschien in Spa of Monza, en ik heb al twee kansen gemist: in Canada en Amerika, waar ik misschien wel op het podium kon geëindigd zijn. In Canada kwam de wagen snelheid tekort, en in Indianapolis mocht ik niet rijden omwille van mijn crash. Ons doel is uiteraard proberen op het podium te eindigen, en dat met een degelijke snelheid, niet omdat iemand anders problemen heeft. Maar ik denk dat als we blijven werken en in de juiste richting verder gaan, dat we kunnen vechten en mogelijks op het podium eindigen in Spa of Monza."

Hoe ziet je toekomst eruit?

“Het duurt nog lang vooraleer het seizoen gedaan is, en ik zie wel waar ik geraak. Als ik verder goed werk blijf leveren, dan zal ik hoogstwaarschijnlijk bij BMW blijven, maar uiteindelijk moeten zij beslissen.”

Je vermeldde daarnet je crash. Sebastian Vettel verving je toen tijdens de GP van Amerika. Hij deed het goed door een punt te scoren. Is hij geen bedreiging?

“Ik weet niet of hij het goed deed. Hij scoorde inderdaad een punt. Mijn punt.”

We willen Robert Kubica nogmaals bedanken voor het interview.
Rutger Vanhee

 Zoeken: In:
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Verstappen houdt Vettel af in VT3, Vandoorne vijfde  
Max Verstappen heeft de snelste tijd in de derde vrije training op zijn naam geschreven. De Nederlander was...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact