RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Singapore
 Interview met Gary Paffett!
Gary Paffett is een 24 jarige Engelse piloot die op dit moment actief is in de DTM voor het Mercedes team. Vorig jaar werd hij tweede in dat Duits kampioenschap en op dit ogenblik is hij de leider in de 2005 editie. In het verleden heeft hij reeds enkele malen getest voor het McLaren F1 team. Tijdens de derde manche van het DTM kampioenschap in Spa-Francorchamps hadden we een ontmoeting met hem en stelden we hem vragen over zijn kansen in de DTM klasse dit seizoen, over zijn toekomstperspectieven, over zijn idool en over het Spa-Francorchamps circuit zelf.

V: Zaterdag regende het de hele dag in Spa. Rijd je eigenlijk graag in die omstandigheden?
GP: "Ja, normaal gezien wel. Vroeger, toen ik nog kartte in Engeland, kreeg ik veel af te rekenen met regenweer dus op die manier raakte ik er snel aan gewend. Er is zeker een enorm verschil tussen het rijden in de regen en in droog weer in het opzicht van de rijstijl. Op vlak van de wagen is het ook veel belangrijker om in de regen een goede afstelling te hebben. In het algemeen hou ik er wel redelijk veel van, en ik weet me er goed in te redden."

V: Hoe schat je jouw kansen in om het DTM kampioenschap te winnen dit jaar?GP: "Vorig jaar eindigde ik als tweede in het kampioenschap, en op dit moment ben ik de leider dus je kan wel zeggen dat ik een goede kans heb om het kampioenschap te winnen. Het is een heel lang jaar, en het gaat er heel hard aan toe dus je kan nooit iets garanderen. Maar ik heb nu al redelijk wat ervaring in het DTM kampioenschap en het team heeft een geweldige wagen gebouwd, dus ik schat mijn kansen hoog in. We moeten er echter voor zorgen dat we ons niet laten afleiden en alles race per race aanpakken. Vorig jaar hadden we een goed seizoen, maar we waren niet constant genoeg dus daar moeten we dit jaar aan werken zodat we wat vaker vooraan eindigen. We moeten daarom niet per se alle races winnen."

V: De DTM komt dit seizoen voor de eerste keer naar Spa-Francorchamps. Wat is je mening over dit circuit?
GP: "Het is een geweldig circuit, één van de meest fantastische omlopen ter wereld. Het is heel opwindend om er op te rijden."

V: Welke bocht vormt de grootste uitdaging voor jou?
GP: "Dat is zonder twijfel Eau Rouge. Die bocht is in alle opzichten heel uitdagend. De man die deze bocht heeft ontworpen moet een verbazingwekkende persoon geweest zijn. Om een bocht zoals Eau Rouge te ontwerpen die volgas of bijna volgas kan genomen worden, is ongelooflijk. In het droge kan je het in een DTM wagen maar net volgas nemen. Het is in ieder geval een bocht waar je nooit aan gewend raakt. Als je de heuvel af rijdt naar Eau Rouge toe zit je altijd met een onzekerheid."

V: Waar zie je jezelf staan in vergelijking met een Mika Hakkinen, die al Formule 1 heeft gereden?
GP: "Het is heel moeilijk. Hij is een tweevoudige Formule 1 kampioen en hij komt terug na twee jaar pauze. Hij heeft massa’s en massa’s meer ervaring dan ik. Het is moeilijk om hem met jonge rijders te vergelijken, en dat hoeft ook niet te worden gedaan. Je kan jongere rijders met elkaar vergelijken, en je kan de ex-Formule 1 rijders, zoals een Hakkinen, Frentzen en Alesi met elkaar vergelijken. Maar ik denk dat het DTM kampioenschap er voor zorgt dat iedereen op een gelijkaardige hoogte wordt gesteld."

V: Is dat te wijten aan de wagen?
GP: "De DTM is heel specifiek. Waar je ook van komt, als dat nu van de Formule 1 of van de Formule 3 is, je moet sowieso de wagen leren. Het is niet zo dat je een trede hoger stapt zoals van de Formule 3 naar de Formule 1. Nee, hier moet je het kampioenschap en de wagen heel goed leren kennen vanaf nul. Het duurt bij iedereen een hele tijd vooraleer ze alles heel goed kennen, en dat is volgens mij ook de reden waarom alles er heel competitief aan toe gaat."

V: In de Formule 3 heb je eens alle races van het seizoen gewonnen. Is dat dan niet leuker dan bijvoorbeeld het rijden in een hogere klasse waar je dan minder wint?
GP: "Nee, het is anders want in de Formule 3 ben je in een stadium waar je jezelf opwerkt om naar hogere klasses door te kunnen stoten. Kwalitatief is alles beter in de DTM omdat je strijdt tegen rijders waarvan je weet dat ze ook in lagere klasses vele races hebben gewonnen. Je hebt de beste piloten in één rijdersveld. Daarom schenkt het veel meer genoegen om hier één, twee of drie races te winnen tegen dit soort competitie in plaats van alle races te winnen in de Formule 3."

V: Is de Formule 1 je doel?
GP: "Ik hebben altijd de Formule 1 beschouwd als de plaats waar ik wil terechtkomen. Het is nog steeds de koningsklasse van de autosport, dus daar wil ik altijd mijn zinnen op zetten. Ik heb een hele goede positie hier bij Mercedes, en ik ben hier redelijk tevreden, maar ik wil toch graag doorstoten naar de Formule 1. Ik heb in het verleden al een paar keer voor McLaren getest en we waren heel dicht bij het afronden van een overeenkomst met Sauber, maar uiteindelijk lukte dat niet. We hebben nog steeds een goed contact met de mensen daar, dus dat is misschien een mogelijkheid voor de toekomst."



V: Zal je in de toekomst nog voor McLaren testen?
GP: "Waarschijnlijk wel. Doordat ik bij Mercedes zit hebben we goede contacten met McLaren. Er is wel degelijk een mogelijkheid dat ik in de toekomst opnieuw voor McLaren zal testen, maar dat is niet de enige plaats waar we kunnen testen."

V: Zijn de McLaren tests afhankelijk van je prestatie in de DTM?
GP: "Ja inderdaad. Waar je ook rijdt, de mensen willen sowieso dat je goed presteert. Ze willen geen rijder hebben die niet goed presteert. Als ik in de DTM goed kan presteren, dan zit er een kans in op een testzitje."

V: We weten dat Ayrton Senna je idool is, waarom?
GP: "Hij is zeker een goede piloot, maar het is vooral de manier waarop hij met dat ‘snel zijn’ omging die me aanspreekt. Hij kon veel invloed uitoefenen binnen het team. Het is niet voldoende om snel met de wagen te rijden. Als de wagen zelf niet snel genoeg is, moet je in staat zijn om de wagen mee te ontwikkelen, en dat kon hij heel goed. Hij had veel controle over wat hij deed, hij was een heel kalme persoon en een hele snelle rijder. De autosport was volledig geïntegreerd in zijn levenswijze. Hij beschikte over een complete persoonlijkheid, hij was altijd professioneel ingesteld en deed maar heel zelden iets stoms."

V: Is hij de beste F1 piloot ooit?
GP: "Ja, ik denk het wel. Het is heel jammer dat wat er gebeurde daadwerkelijk is gebeurd. Michael Schumacher kwam juist opzetten dat seizoen (1994, red). Het zou goed geweest zijn om ze daarna nog tegen elkaar te zien vechten. Maar zoals het nu is, heeft Michael Schumacher meer wereldkampioenschappen behaald. Hij wordt gezien als de beste rijder ter wereld, maar vele mensen, waaronder mijzelf, denken dat Michael Schumacher het heel moeilijk zou gehad hebben mocht Ayrton Senna nog leven."

V: Maakt Michael Schumacher nog kans om het kampioenschap te winnen dit jaar?
GP: "Het zal heel moeilijk worden. Na de race in Imola zou je gezegd hebben dat hij nog veel kans maakte, maar na Barcelona zou je dan weer nee zeggen omdat de wagen niet snel genoeg was. Dit jaar moet Ferrari veel harder werken om er te staan, maar je weet nooit natuurlijk."

V: Bedankt voor het interview
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Verstappen houdt Vettel af in VT3, Vandoorne vijfde  
Max Verstappen heeft de snelste tijd in de derde vrije training op zijn naam geschreven. De Nederlander was...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact