RSS   -    Meewerken?
   
 
GP China
 Werken bij een F1 team
In hun rol als gladiatoren van het moderne tijdperk, zijn het altijd de rijders die in het middelpunt van de belangstelling staan en zorgen voor de sensationele krantenkoppen. Ze zijn echter enkel zo goed als het team dat achter hen staat. Het zijn de mensen in de achtergrond die, met een grote toewijding en onder enorme tijdsdruk, zorgen voor de ideale omstandigheden om een succesvolle prestatie te kunnen leveren op het circuit. “Een goed team is belangrijker voor het succes dan een goede rijder,” zegt de algemene manager van Williams, Alex Burns.

Laten we nu het hoofdkwartier van Williams in Grove als voorbeeld nemen. Dat is een soort Verenigde Naties in de Formule 1. In het enorm grote complex werken per dag – en soms ook per nacht- meer dan 500 mensen uit 13 landen met een buitengewone toewijding, zodat hun rijders Mark Webber en Antonio Pizzonia de race in optimaal voorbereide wagens kunnen aanvatten. De Chinese Grand Prix is daar geen uitzondering op. De meeste werknemers – ongeveer een derde elk – werken in het departement van de research en development, of in de fabricage; de productie van de individuele onderdelen van een wagen.

Van keukenhulp tot motorspecialist
Bij de race zelf worden ongeveer 90 mensen door het Williams team tewerkgesteld – gaande van vrachtwagenchauffers tot motorspecialisten, van helpers in de keuken tot sponsorconsultanten. Deze mensen in de achtergrond worden nauwelijks in de spotlight gebracht. Enkel de mecaniciens hebben ‘a few seconds of fame' als de wagen de pits inrijdt. Maar als ze, na de seizoensfinale in Shanghai, de kilometers optellen die ze hebben afgelegd om naar de 19 races te gaan op de vier verschillende continenten, dan komen ze tot een som van boven de 100 000.


Klik op de tekening voor een grotere versie

Sinds het vroege begin van de Formule 1 is het niet enkel de technologie en de veiligheid die enorm snel is ontwikkeld. Het aantal mensen die door de teams wordt aangeworven is ook dramatisch gestegen. De intieme renstallen, waarin iedereen bijna alles kon doen en die de kunst van de improvisatie belangrijker vonden dan een beredeneerde technische meting, zijn uitgegroeid tot medium-grote industriële bedrijven met tal van specialisten. Toen Williams, het team dat opgericht werd door Frank Williams, in 1980 haar eerste wereldkampioenschap won en ook de rijderstitel behaalde voor Alan Jones, bedroeg het aantal werknemers nog een luttele 50. Alleen al tijdens de voorbije zes jaren is dat aantal verdubbeld.

De uitdaging van een F1 job
“De Formule 1 is een enorm aantrekkelijk arbeidsveld voor jonge en ambitieuze ingenieurs, omdat het voor hen een handelbare omgeving is om in te werken en de nieuwste technologieën te ontwikkelen,” vertelde Alex Burns. “Dat is precies het soort uitdaging waar die mensen op zoek naar zijn.”

Ondanks de grootte van Williams, is het echter nog steeds mogelijk voor een ingenieur die gespecialiseerd is in een bepaalde materie om de hele wagen te begrijpen. Het is precies dit feit dat het onderscheid maakt tussen het werk bij een Formule 1 team en dat van een groot autobedrijf of een luchtvaartfabrikant. “Bij ons kan elke ingenieur voor zich- of haarzelf ervaren hoe de individuele onderdelen samensmelten tot het geheel, en in welke mate het onderdeel dat ze hebben ontwikkeld bijdraagt tot het succes van het project,” zegt Burns.

Een belangrijke voorwaarde voor creativiteit is een sfeer waarin mensen zich comfortabel voelen. Dit is even goed de waarheid voor de Formule 1 als bij andere bedrijven. Maar wat maakt Williams een aantrekkelijke werknemer? “We werken in een heel informele sfeer,” begint Burns. “Frank Williams ziet zichzelf als belangrijk, omdat hij het grootste belang heeft bij het welzijn van zijn bedrijf en haar werknemers. Natuurlijk betalen we ook heel goed, maar de jonge mensen die naar ons toekomen zijn niet enkel in het geld geďnteresseerd. Waarnaar ze op zoek gaan zijn is een interessante opdracht in een vriendelijke omgeving, en dat is hetgeen we aanbieden.”

Om de stijgende vraag naar goede ingenieurs te beslaan, werkt Williams heel nauw samen met de technische faculteiten van de universiteiten van Oxford en Cranfield. Er zijn ook nauwe banden met Cambridge.

Het 2005 seizoen, met haar 19 races, waarvan zes opeenvolgende Grand Prix op twee opeenvolgende weekends – plaatst de ingenieurs onder een enorme druk. De specialisten in de fabriek, waar de wagens moeten onderhouden en herbouwd worden in de kortst mogelijke tijdspanne voor de volgende race, zijn geen uitzonderingen. De leden van de teams die aanwezig zijn bij de races worden ook onderworpen aan reisstress omdat ze naar vier continenten vliegen met uiteenlopende tijdzones. Dit vergt allemaal haar tol.

Wist je…
… dat dit het eerste seizoen is waarbij de Formule 1 19 races heeft georganiseerd? De minste races werden gehouden in de jaren 1950 tot 1955, waarin elk wereldkampioenschap werd beslist over zes races. De periodes tussen de races waren ook beduidend langer in enkele gevallen – bijvoorbeeld in 1955 bedroeg de tijd tussen de eerste race in Argentinië en de tweede in Monaco niet minder dan 18 weken.
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Nieuwe dubbelzege voor Mercedes in China  
Lewis Hamilton heeft voor de derde opeenvolgende keer op dominante wijze de overwinning behaald dit seizoen. De Brit...
Lees meer
Hamilton behaalt op natte baan de pole positie in China  
Lewis Hamilton heeft zijn dominantie verdergezet tijdens de kwalificatie voor de Grote Prijs van China. De Brit ging...
Lees meer
Ricciardo snelste tijdens wisselvallige VT3  
Daniel Ricciardo heeft de snelste tijd neergezet in een natte oefensessie voor de Grote Prijs van China. De...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact