RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Singapore
 Countdown tot de start
Het spannendste moment van een Formule 1 race is de start. Op het moment dat, zodra de startlichten uitgaan, de motoren beginnen te huilen als een roedel wolven, dat de banden zich in het asfalt klauwen op zoek naar de beste grip, en de wagens naar de eerste bocht scheuren als een eskadron gevechtsvliegtuigen, lopen de koude rillingen langs de rug van de fans die staan te kijken vanuit de tribune of naar TV. Het is enkel een kwestie van een paar seconden, maar het gevoel dat bereikt wordt is ophitsend en sensationeel.

Zoals de meeste zaken in de F1 wereld is alles wat met de start heeft te maken heel goed gereglementeerd. De afzonderlijke fases van de startprocedure zijn in detail gespecificeerd in de racereglementen van de Fédération Internationale de l´Automobile (FIA), met tijdsperioden die tot de seconde zijn bepaald. Dus wat gebeurt er dan in de laatste 15 minuten voor de start, en hoe wordt deze aftelprocedure ervaren door de teams en hun rijders?


Klik op de tekening voor een grotere versie

15 minuten te gaan
Het licht op het einde van de pitlane wordt rood. Iedereen die nog niet op de grid staat opgesteld of die zich op het circuit bevindt op weg naar hun startpositie heeft geen geluk – ze moeten nu wachten en vanuit de pitlane de race aanvangen als iedereen gepasseerd is. Met nog vijftien minuten te gaan is er een stormloop van activiteiten op de startgrid, waarvan de meeste gebeurtenissen zich echter nog beperken tot futiliteiten. Terwijl TV journalisten door de gridrijen wandelen op zoek naar iemand om te interviewen, controleren de mecaniciens alle belangrijke systemen van de wagen. Enkele rijders willen nu met rust gelaten worden in vrede om zich volledig op de race te kunnen concentreren, terwijl andere piloten volledig relaxed ogen en wat staan te babbelen aan de kant van het circuit. Dickie Standford van het Williams team heeft ervaringen met vele rijders, en de meeste van hen wilden hun gedachten verzetten, zoals Nigel Mansell, Riccardo Patrese en Juan Pablo Montoya, “die bijna nooit stopte met praten. Het was enkel Jacques Villeneuve die best ontweken werd naarmate de start vorderde.”

10 minuten
Een toeter laat zich horen en een bord wordt getoond: iedereen, uitgezonderd de rijders, teamleden en officials, moeten zich verwijderen van de grid. De spanning stijgt, voornamelijk voor de rijders. De tijd voor bijkomstig geklets is voorbij. “Iedereen die nu nog steeds wil praten, wil over de wagen bezig zijn, wil zeker zijn dat er niets is vergeten,” aldus Dickie Stanford. “Enkele van hen zijn zo nerveus dat ze vragen stellen over het weer, ook al schijnt de zon aan een volledig heldere hemel.”

5 minuten
De meeste rijders zitten nu in hun wagens. De banden moeten gemonteerd zijn, en vanaf nu kunnen ze enkel in de pits worden veranderd als ze beschadigd zouden zijn. Normaal gezien worden Formule 1 rijders aanzien als mannen met stalen zenuwen. Maar net voor de start van de race vinden vele piloten het moeilijk om het hoofd koel te houden. De hartslagen van de rijders tonen aan hoe enorm de spanning wel is. Toen ze nog in de pits zaten, bezig aan de voorbereiding voor het moment van de waarheid, was hun hartslag ongeveer 60 slagen per minuut. Tot 5 minuten voor de start klimt die naar 90. De ingenieurs gaan op dit moment ook voor een laatste keer door hun checklist heen, waarbij ze zaken controleren als de afstelling van het differentieel, de remkracht en de temperaturen. Samen met de rijder zorgen ze ervoor dat hij niet per ongeluk een belangrijke schakelaar heeft geraakt toen hij in de cockpit kroop. Op dit moment kunnen ze niet meer doen.



3 minuten
Drie dubbele startlichten verschijnen. De gordels van de rijders worden vast geklikt. Enkel hun ingenieur, een man voor de motor, de elektriciens en de mecaniciens staan nog steeds op de grid, voor het geval dat er alsnog iets misloopt.

1 minuut
De motoren worden gestart. Er zijn nog maar twee dubbele startlichten zichtbaar.

15 seconden
Enkel het laatste dubbele startlicht is nog zichtbaar. De resterende mensen van de teams die nog op de grid stonden zijn nu ook verdwenen, samen met hun materiaal. Nu staan de rijders er alleen voor. Als ze technische bijstand nodig hebben, moeten ze hun arm opsteken en wachten tot het hele rijdersveld begonnen is aan de warm-up ronde. In dit geval staat er een marshal met een gele vlag achter de wagen en waarschuwt die de wagens die achter hem staan. In de pitlane wachten de snelle interventiecrews van het team tot ze toegelaten worden op de grid. Ze hebben ook een startermotor klaar, in het geval dat één van hun rijders de motor liet stilvallen toen hij probeerde te vertrekken.

0 seconden
Het laatste paar dubbele startlichten gaat uit en vijf lichten springen op groen: de warm-up, of formatieronde, gaat van start. De hartslag stijgt tot 110. Er is nu geen weg terug – de race zal beginnen!

Wist je…
…dat de stress die door de Formule 1 piloten wordt gevoeld het grootste is net na de start? Als ze naar de eerste bocht toe racen klimt de hartslag tot 180 slagen per minuut binnen een paar seconden. De adrenaline en noradrenaline zorgen ervoor dat hun lichamen in een noodstand terecht komen, grofweg twee keer zo intens als een atleet die tot de limiet gaat op een trainingsfiets. Zelfs dit niveau wordt overschreden in het labyrinth van bochten in Monaco waar, in plaats van uitloopstroken naast het circuit, er enkel muren en crashvangrails zijn. Dat stuwt de hartslag van de rijders tot een hoogtepunt van 210 slagen per minuut.
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Verstappen houdt Vettel af in VT3, Vandoorne vijfde  
Max Verstappen heeft de snelste tijd in de derde vrije training op zijn naam geschreven. De Nederlander was...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact