RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Brazilië
 De kledij van een F1 piloot
De gevaren die accidenten met vuur met zich meebrengen in de Formule 1 zijn ingrijpend verminderd door grote investeringen op vlak van de veiligheid van zowel de wagens als de racecircuits. Ook de overalls van de rijders werden constant verbeterd tijdens de voorbije dertig jaar, en hebben bijgedragen aan de hoge veiligheidsstandaard in de koningsklasse van het autoracen. Zoals een tweede huid beschermen overalls de rijders tegen vlammen en temperaturen tot 840°C.

Het lijkt erop dat, in de beginjaren van de Formule 1, comfort en elegantie de voornaamste bekommernissen waren voor de wereldkampioenen bij hun keuze van de werkkledij. De legendarische Juan Manuel Fangio koos er bijvoorbeeld voor om een polo shirt en een gewone broek te dragen in zijn wagen, terwijl Michael Hawthorn nooit een race reed zonder een strikje. Zelfs in de jaren ’70 werden de overalls van de rijders vervaardigd uit enorm ontvlambaar katoen, dat geen bescherming bood tegen vuur. Een algemene verandering van de denkwijze kwam er na het zware accident van Niki Lauda in 1976, toen zijn bolide in brand schoot op de Nürburgring: vanaf dat moment werd het niet meer als een teken van zwakte beschouwd als de rijders hun bezorgdheden uitten over hun veiligheid.


Klik op de tekening voor een grotere versie

Nomex
Vanaf dat moment werd de kledij van de rijders constant verbeterd. In 1979 raceten Niki Lauda, Carlos Reutemann en Mario Andretti voor de eerste keer in overalls die gemaakt werden van vijf lagen vuurbestendig materiaal, dat ook gebruikt werd door de NASA voor ruimtepakken. Het magische woord in het moderne Formule 1 tijdperk is Nomex. Niet enkel de overalls, maar ook de schoenen, het ondergoed, de handschoenen en de rijdersmutsen worden nu gemaakt uit deze synthetische vezel, dat een aramide is net als het verwante materiaal Kevlar. Het is niet enkel opgewassen tegen hitte en vuur, maar beschermt de rijder ook tegen bijtende gassen en zuren. Toch zijn de Formule 1 overalls betrekkelijk goedkoop – ze kosten ongeveer 1200 euro per stuk.

Omdat elke gram van belang is in de Formule 1, is het lage gewicht ook een enorm pluspunt van Nomex. Raceoveralls, die normaal gezien bestaan uit drie lagen vuurbestendig materiaal, wegen nauwelijks 1,9 kilogram. Elk pak wordt op maat gemaakt en precies afgestemd op de rijder met behulp van ultramoderne 3D computerapplicaties. De fabrikanten hechten ook veel belang aan de ergonomie, omdat het perfect passen van de overalls een belangrijke voorwaarde is voor een goede prestatie van de rijder. “De overalls moeten deel uitmaken van de rijder,” zegt Dickie Stanford, teammanager van Williams, “omdat hij zich anders niet kan concentreren bij zijn job om zo snel mogelijk te rijden en races te winnen.”

Bewegingsvrijheid
Om er zeker van te zijn dat de overalls niet blijven hangen en meegeven wordt een speciaal flexibel materiaal gebruikt voor het gebied rond de schouders, wat de rijders de nodige bewegingsvrijheid geeft bij het sturen. De diepste van de drie lagen heeft geen naden, wat ervoor zorgt dat het enorm comfortabel is voor de rijders, omdat een wrijvende naad een echte marteling kan zijn over een hele raceafstand en het cruciale verschil kan maken in het gevecht om de honderdsten van een seconde. De perfecte pasvorm is echter niet alleen een kwestie van ontwerp en comfort, maar ook van veiligheid. Omdat de spanningen op de rijders verhoogd zijn omwille van de hoge centrifugale krachten in de alsmaar snellere racewagens, moeten de fabrikanten van de racepakken – die een veranderlijke dikte hebben afhankelijk van een bepaalde race – rekenen op luchtverversende materialen. In een race met hoge temperaturen, zoals in Maleisië, moeten de rijders namelijk hard werk verrichten in een cockpit van 50°C warm.

De Formule 1 reglementen leggen hoge eisen op voor de racekledij van een piloot. De overalls worden onderworpen aan strikte tests alvorens ze goedgekeurd worden door de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA). Het materiaal wordt niet enkel 15 keer gewassen en 15 keer chemisch gereinigd, maar het moet ook een vuurdoop – in de ware betekenis van het woord – doorstaan, en bestand zijn tegen temperaturen van 820°C gedurende 10 seconden. Het Williams team neemt drie sets raceoveralls mee per rijder naar elke Grand Prix. Een rijder gebruikt gemiddeld 16 pakken per seizoen, en het kunnen er nog meer zijn als de sponsors veranderen in het midden van het jaar. De pakken worden naar de stomerij gebracht na elke race, en dat kan soms tot problemen leiden: het team is afhankelijk van de stomerij, want toen Dickie Stanford na de Australische Grand Prix in 2002 de overalls weer wou ophalen, moest hij nog twee dagen in Australië blijven omdat het personeel van het bedrijf in staking was.

Wist je…
… dat rijders in Nomex-3 overalls gedurende 35 seconden kunnen overleven in temperaturen van 840°C. Ter vergelijking, de maximum temperatuur in een sauna is 100°C, en tijdens een brand in een appartement ongeveer 800°C, terwijl de lava tijdens een vulkanisch eruptie temperaturen kan bereiken van 750 tot 1000°C.
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Toro Rosso bevestigt Gasly en Hartley voor 2018  
Toro Rosso heeft aangekondigd dat Brendon Hartley en Pierre Gasly hun twee vaste racerijders zijn in 2018. Het...
Lees meer
Vettel laat Ferrari juichen, Hamilton net naast het podium!  
Sebastian Vettel heeft Ferrari een eerste succes bezorgd sinds de Grote Prijs van Hongarije eind juli. Het podium...
Lees meer
Bottas snelt naar poleposition, Hamilton crasht zwaar  
Valtteri Bottas heeft de poleposition voor de GP van Brazilië bemachtigd. In een spannend slot wist hij de...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact