RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Brazilië
 Specials en interviews
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
[2011-05-07]
  U kent ze wel, de jaarlijkse doelstellingen die de teams bij de start van een nieuw kampioenschap zichzelf opleggen. Over de jaren heen is gebleken dat deze kunnen bereikt worden, maar dit is niet altijd het geval. Ook dit seizoen waagden alle teams zich aan de nodige voorspellingen, maar al snel werd duidelijk dat dit voor sommigen niet meer dan gezond optimisme was.
Wat is er nieuw voor 2011?
[2011-02-26]
  Naar aloude gewoonte hoort bij elk nieuwe F1-seizoen ook een pak wijzigingen, zowel op sportief als op technisch vlak. Dit jaar vormt daarbij geen uitzondering. In deze special geven we u een overzicht aan wat u zich mag verwachten wanneer het nieuwe seizoen van start gaat in Australië, op 27 maart 2011.
Hoe betaalt meneer het liefst?
[2011-01-16]
  Rijders die betalen om te mogen meerijden in de Formule 1. Het is een fenomeen dat al ontelbaar veel jaren bestaat. Toch borrelt de discussie over de zogenaamde ‘pay drivers’ de laatste maanden terug serieus op. Vorig jaar kende de topklasse van de autosport drie betaalrijders: Vitaly Petrov, Karun Chandhok, en vooral: Sakon Yamamoto.
Ferrari laat jonge wolven testen in Fiorano
[2010-06-16]
  Ferrari draagt zorg voor haar piloten, en zeker haar jonge beloftes. Alvast drie rijders die deel uitmaken van de Ferrari Driver Academy mochten deze week achter het stuur kruipen van een Ferrari F1-bolide op het privécircuit van de Italiaanse renstal te Fiorano.
Francorchamps verwelkomt World Series by Renault
[2010-05-04]
  Afgelopen weekend stond Spa-Francorchamps in het teken van brullende motoren, spanning, sensatie en ontzettend veel plezier. De World Series by Renault trok opnieuw enorm veel bezoekers en racefanaten die gezellig een dagje uit wilden op één van de mooiste circuits ter wereld.
Interview: D'Ambrosio maakt F1-debuut bij Renault
[2010-03-19]
  Onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio kan terugkijken op een geslaagde dag. Gisteren mocht de Renault-reservepiloot namelijk achter het stuur kruipen van Renaults bolide van vorig jaar, de R29. De shakedown ging door op het circuit van Silverstone, waar later dit seizoen de Grand Prix van Groot-Brittannië doorgaat.
Adel in de F1 (deel 2)
[2010-01-24]
  Vorige week kon u het verhaal lezen van enkele adellijke piloten uit de geschiedenis van de Formule 1. Dit waren lang niet alle prominenten die zich in de geschiedenis van de koningsklasse van de autosport achter het stuur hebben gezeten van een F1-bolide. Deze week krijgt u de historiek van vijf andere iconen met het blauwe bloed.
Adel in de F1 (deel 1)
[2010-01-17]
  Vorige maand kon u op deze site lezen dat de Qatarese prins Sjeik Khalid bin Hamad Al-Thani vijf ronden mocht testen in een Williams-wagen. Dit was echter niet de eerste keer dat iemand van adel in de Formule 1 reed...
Mercedes, 115 jaar passie in de autosport
[2009-11-22]
  Mercedes is vandaag de dag niet meer weg te denken uit de racerij, maar toch was dit niet altijd het geval. Met de overname van het Brawn GP-team is het tijd om eens terug te kijken naar de lange geschiedenis van de Duitse wagenfabrikant in de autosport in het algemeen en de Formule 1 in het bijzonder.
De weg naar de top van Bertrand Baguette
[2009-11-17]
  Over exact twee weken vindt de eerste test van onze landgenoot Bertrand Baguette plaats op het circuit van Jerez met het Renault F1-team. Dit is een ideaal moment om zich in de kijker te rijden om zo een goede uitgangspositie te hebben met het oog op 2010. Reden genoeg om hier even wat aandacht aan te geven.
Interview: Glock na zijn zware crash
[2008-07-23]
  Timo Glock beleefde een zware crash tijdens de Grand Prix van Duitsland op het circuit van Hockenheim. Na een nacht in het hospitaal en een dag rust bij hem thuis vertelt Glock over de omstandigheden en de nasleep van het incident.
Interview met Robert Kubica
[2008-06-12]
  Vier dagen na zijn eerste overwinning in de Formule 1 kijkt Robert Kubica terug naar de dag waarop het allemaal gebeurde, wat hij gedaan heeft na afloop van zijn zege en of hij ook daadwerkelijk een kans maakt om een gooi te doen naar het wereldkampioenschap.
Interview met Jérôme D'Ambrosio
[2008-01-01]
  Jérôme D'Ambrosio werd geboren op 27 december 1985. Het 22-jarige talent, afkomstig van het Belgische Grez-Doiceau, werd afgelopen seizoen kampioen in de International Formula Master en is onze grootste Belgische hoop op Formule 1. F1-Club.be contacteerde hem op woensdag 26 december 2007 om meer te weten te komen over de persoonlijkheid van Jérôme D’Ambrosio.
Interview met Robert Kubica
[2007-07-11]
  Robert Kubica is één van de 22 rijders die elke Grote Prijs in de F1 mag meerijden. Hij is niet alleen de eerste Pool in de F1-geschiedenis, hij levert daarenboven ook goed werk. Tijdens de driedaagse testweek in Spa-Francorchamps hadden wij een onderhoud met de BMW Sauber-rijder.
Interview met Adrian Sutil
[2007-03-23]
  Adrian Sutil is één van de drie nieuwe racerijders dit jaar in de F1. In 2006 mocht de 24-jarige Duitser alvast drie keren in actie komen als vrijdagsrijder bij MF1 Racing. Dit jaar maakt hij zijn allereerste F1-seizoen mee, aan de zijde van Christijan Albers. De afgelopen drie jaren was hij actief in de Formule 3.
Schumachers controverses
[2006-12-03]
  Het opzoeken van allerhande limieten bezorgde Michael Schumacher ongetwijfeld vele successen, maar de strijdlust en de onverbiddelijkheid van de Duitser werkten zich ook uit in de vele controverses die zijn carrière rijk is. Zat het in de aard van het beestje of veroorzaakte Schumacher alles bij het volle bewustzijn. Aan u om een oordeel te vellen;
Schumachers mooiste races
[2006-10-28]
  Een week geleden reed Michael Schumacher, de meest succesvolle rijder in de geschiedenis van de Formule 1, zijn laatste race uit zijn carrière. Tijd, zo dachten wij, om in dit eerste deel van onze Schumacher-special alle 250 races te beschouwen en er de tien mooiste uit te halen. Van dominante regenprestaties tot strategisch meesterwerk. Van pure gedrevenheid tot emotionele weerbaarheid…
Benzine, sleutel tot succes
[2006-09-20]
  De juiste brandstof in je tank hebben is een sleutel tot succes in de Formule 1. In de onderzoekslabo’s van de oliebedrijven zoekt een waar leger van wetenschappers naar het elixir dat leidt naar de overwinning. Wie de sleutel tot succes vindt, zorgt voor het beslissende voordeel voor de race wagens op de baan. Er zijn echter nog belangrijkere zaken dan prestaties: veiligheid van rijders en de pit crew.
Radiocommunicatie in de F1
[2006-08-23]
  Radiocommunicatie werd zo’n belangrijk onderdeel van het racen dat we gemakkelijk te tijd vergeten toen alles nog moest gedaan worden met pitborden. Als het team een boodschap wilde overmaken aan een rijder, moest hij dit aflezen van een pitbord. Hiervoor had hij maar een kans per ronde, en de ronde erna kon het al te laat zijn. Natuurlijk ziet een rijder liever niet een boodschap als: “Laat je teamgenoot passeren”…
Logistiek in de F1
[2006-06-18]
  Iedereen die erin wil slagen om als eerste over de finishlijn te komen moet een race tot de essentie herleiden, en dat is trachten om het 32 ton wegend materiaal en de 10.000 afzonderlijke onderdelen die de teams willen verschepen naar het desbetreffende circuit over te brengen vanaf het hoofdkwartier. Dat is elke race opnieuw een uitdaging voor de logistieke experts van de 11 renstallen…
De nieuwe V8 motoren
[2006-03-07]
  Op 12 maart zal het F1 seizoen van start gaan in Bahrein. Een belangrijke verandering voor de teams is de nieuwe V8 motor. Hoe zal deze motor presteren en hoe passen de teams de wagens aan door deze nieuwe krachtbron. Heeft dit alles daarenboven ook nog een invloed op de strategie?
Interview met Jan Heylen
[2006-01-01]
  Op 20 december 2005 interviewde F1-club de Belgische toprijder Jan Heylen. Deze 25-jarige man startte zijn carrière in 1992 en kwam vorig seizoen uit in de Renault Mégane Cup, een nieuw kampioenschap die hij won. In 2006 hoopt Jan naar Amerika te trekken om er met de Champ Cars te rijden. En misschien zien we deze Belg ooit nog in de Formule 1... U leest er alles over in dit interview!
Werken bij een F1 team
[2005-10-10]
  In hun rol als gladiatoren van het moderne tijdperk, zijn het altijd de rijders die in het middelpunt van de belangstelling staan en zorgen voor de sensationele krantenkoppen. Ze zijn echter enkel zo goed als het team dat achter hen staat. Het zijn de mensen in de achtergrond die, met een grote toewijding en onder enorme tijdsdruk, zorgen voor de ideale omstandigheden om een succesvolle prestatie te kunnen leveren op het circuit.
Het weer, een belangrijke determinant
[2005-10-02]
  Als de strategen, zoals bij alle andere Formule 1 races, voor de race starten met het bepalen van hun strategie voor de Japanse Grand Prix, is de startpositie en de benzineconsumptie niet het enige agendapunt. Het weer wordt ook in serieuze overweging genomen. Om onaangename verrassingen te vermijden, investeren de teams veel tijd en geld in weersvoorspellingen waarop ze kunnen vertrouwen.
De krachttoer op Spa-Francorchamps
[2005-09-05]
  Op het rechte stuk naar de finishvlag van dit lang Formule 1 seizoen worden de rijders in België geconfronteerd met een ware krachttoer op het Spa-Francorchamps circuit. Nauwelijks enige andere race onderwerpt hen aan vergelijkbare fysische lasten zoals het enorm gevarieerde en veeleisende circuit in Spa, een omloop dat zich over 6,973 kilometer een weg baant door het heuvelachtige landschap van de Ardennen.
Countdown tot de start
[2005-07-26]
  Het spannendste moment van een Formule 1 race is de start. Op het moment dat, zodra de startlichten uitgaan, de motoren beginnen te huilen als een roedel wolven, dat de banden zich in het asfalt klauwen op zoek naar de beste grip, en de wagens naar de eerste bocht scheuren als een eskadron gevechtsvliegtuigen, lopen de koude rillingen langs de rug van de fans die staan te kijken vanuit de tribune of naar TV. Het is enkel een kwestie van een paar seconden, maar het gevoel dat bereikt wordt is ophitsend en sensationeel.
Rijder en ingenieur; een open relatie
[2005-07-17]
  De meest belangrijke tweerichtingsrelaties in de Formule 1 zitten vol geheimen, maar zijn geen onderwerp voor de sensatiepers. Desondanks is een dichte en vertrouwensvolle samenwerking tussen rijder en ingenieur van een grote belangrijkheid voor de manier waarop racewagens presteren op het circuit. “Ze kunnen enkel succesvol zijn als ze volledig kunnen vertrouwen op elkaar in elke situatie,” verklaarde Frank Dernie van het Williams team.
De kledij van een F1 piloot
[2005-07-05]
  De gevaren die accidenten met vuur met zich meebrengen in de Formule 1 zijn ingrijpend verminderd door grote investeringen op vlak van de veiligheid van zowel de wagens als de racecircuits. Ook de overalls van de rijders werden constant verbeterd tijdens de voorbije dertig jaar, en hebben bijgedragen aan de hoge veiligheidsstandaard in de koningsklasse van het autoracen. Zoals een tweede huid beschermen overalls de rijders tegen vlammen en temperaturen tot 840°C.
De helm, een hard schild
[2005-06-29]
  Verscheidene lagen koolstofvezel bieden de hoogste stabiliteit, de automatische tinting van het vizier bevordert een perfect zicht, de individuele aanpassing aan het hoofd van de rijder garandeert het best mogelijk comfort: de helmen in de Formule 1 zijn niet louter iconen van veiligheid en hi-tech, maar ze beïnvloeden ook de aërodynamische prestatie van de racewagens.
Alles onder controle
[2005-06-15]
  Samen met zijn team onderzoekt Technisch Afgevaardigde van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), Jo Bauer, alle wagens voor aanvang van een race. Hij zorgt ervoor dat alles binnen de regels verloopt en dat de veiligheidsvoorzieningen nageleefd worden. Tijdens de Grand Prix van Amerika wordt dezelfde gedachte gehanteerd als elders: vertrouwen is goed, zekerheid is beter…
Remmen op de limiet
[2005-06-05]
  De remmen in de Formule 1 zijn zowel cruciaal voor de veiligheid en het vertrouwen, als voor de prestatie van de bolide. Hoe worden Formule 1 remmen gemaakt en welke materialen komen daarbij te pas? Hoe worden de remmen aangepast aan circuits met een hoge belasting en hoe kunnen rijders de remmen naar hun hand zetten...
Reddingsdiensten in de F1
[2005-05-24]
  Het is niet enkel te danken aan de uitstekende ingenieurs en de innovatieve technologieën dat de Formule 1 een erg hoog niveau van veiligheid kan aanhouden. Bij elke race werken een groot aantal professionelen en vrijwilligers om ervoor te zorgen dat de veiligheid van de rijders en de toeschouwers gegarandeerd is. We gebruiken de Europese Grand Prix als voorbeeld.
Monaco: de uithoudingstest
[2005-05-16]
  Tegen de limiet rijden gedurende 78 ronden; geen enkel ander Grand Prix circuit legt zoveel spanning en lasten op de rijders en de wagens als dat van Monaco. Man en machine moet in Monte Carlo zo perfect mogelijk samenwerken om het voor een hele race uit te houden. “Deze race is zeker de moeilijkste uitdaging in de Formule 1,” aldus Sam Michael, de technische directeur van BMW Williams.
Interview met Gary Paffett!
[2005-05-16]
  Gary Paffett is een 24 jarige Engelse piloot die op dit moment actief is in de DTM voor het Mercedes team. Vorig jaar werd hij tweede in dat Duits kampioenschap en op dit ogenblik is hij de leider in de 2005 editie. In het verleden heeft hij reeds enkele malen getest voor het McLaren F1 team. Tijdens de derde manche van het DTM kampioenschap in Spa-Francorchamps hadden we een ontmoeting met hem.
Een F1 wagen ontwerpen, stap voor stap
[2005-04-18]
  Een F1 wagen ontwerpen is een drukke bezigheid. De teams hebben een ontwerpteam dat 24u op 24u doorwerkt aan het vinden van nieuwe innovaties, verbeteringen van huidige componenten, en algemene upgrades. Wanneer start een renstal nu juist met de ontwikkeling van een totaal nieuwe wagen, hoe worden de taken verdeeld, en welke procedures worden doorlopen?
Monocoques: harde noten om te kraken!
[2005-03-30]
  Het hart van een Formule 1 bolide is de monocoque. Dit is het meest belangrijke onderdeel voor bescherming van een piloot. Deze veiligheidscel uit carbonvezel moet extreme krachten kunnen weerstaan in alle omstandigheden. De Formule 1 is er al veel veiliger op geworden sinds Colin Chapman, de legendarische ontwerper en Lotus teambaas, een licht metalen box inbouwde in Lotus 25 uit 1962 in plaats van een klassiek frame.
De Sauber supercomputer, CFD op z'n best!
[2004-12-10]
  Computational Fluid Dynamics is een belangrijke term voor de ontwerpers van een Formule 1 wagen. Sauber achtte het zelf zo belangrijk dat ze er speciaal een volledig nieuwe supercomputer voor hebben geconstrueerd. Naast hun pas geïntroduceerde ultramoderne windtunnel is dit dus een tweede belangrijke investering in aërodynamica op een korte tijd.
De meest opzienbarende races van Spa-Francorchamps! (2)
[2004-08-23]
  Duels op het scherpst van de snee, daar stond het Spa-Francorchamps ook voor bekend in de jaren ྌ en ྖ. Het waren jaren vol actie, drama, en sensatie. Wij hebben in dit tweede deel een selectie gemaakt van de meest opzienbarende races uit die periode, bijgestaan door foto's en citaten uit die tijd...
De meest opzienbarende races van Spa-Francorchamps! (1)
[2004-08-19]
  In dit eerste deel van 'De meest opzienbarende races van Spa-Francorchamps' nemen we jullie mee naar het oude Spa-circuit en de meest ophefmakende F1 races die er werden verreden van 1950 tot en met 1970!

 Zoeken: In:
Toro Rosso bevestigt Gasly en Hartley voor 2018  
Toro Rosso heeft aangekondigd dat Brendon Hartley en Pierre Gasly hun twee vaste racerijders zijn in 2018. Het...
Lees meer
Vettel laat Ferrari juichen, Hamilton net naast het podium!  
Sebastian Vettel heeft Ferrari een eerste succes bezorgd sinds de Grote Prijs van Hongarije eind juli. Het podium...
Lees meer
Bottas snelt naar poleposition, Hamilton crasht zwaar  
Valtteri Bottas heeft de poleposition voor de GP van Brazilië bemachtigd. In een spannend slot wist hij de...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact