RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Singapore
 Lexicon
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

• Racecommissie
Comité waarbij de FIA afgevaardigden elk raceweekend de activiteiten op het circuit in de gaten houden en ervoor zorgen dat de veiligheidsregels en de reglementen niet met de voeten worden getreden. De nationale racedirecteur wordt benoemd door de raceautoriteit van het land dat de Grand Prix organiseert. Hij moet in het bezit zijn van een FIA superlicentie en hij is verantwoordelijk voor het coördineren van alle officials tijdens de race. Hij werkt samen met zijn baas, de FIA racedirecteur.

• Racedirecteur
De FIA racedirecteur ziet toe op de veiligheidsmaatregelen tijdens het raceweekend en voert verbeteringen door waar nodig. Daarenboven beslist hij als de safetycar al dan niet ingezet moet worden en als de race gestopt moet worden. Als een rijder zich onsportief gedraagt of een andere deelnemer in gevaar brengt, dan kan de racedirecteur een straf opleggen. De huidige FIA racedirecteur is de Brit Charlie Whiting.

• Racelijn
Staat ook bekend als de ideale rijlijn. De racelijn is de ingebeelde lijn op het circuit waarop een rijder de snelst mogelijke tijd kan rijden. Door de opbouw van het rubber tijdens een Grand Prix weekend is dit meestal ook de lijn waar de grip het beste is.

• Regenbanden
Bij nat weer moeten de wagens speciale banden gebruiken die door hun profiel beter in staat zijn om water op het circuit af te voeren en de grip te optimaliseren.

• Reglement
De technische reglementen van de FIA hebben twee doelstellingen: de snelheid moet gecontroleerd worden in het belang van de veiligheid, terwijl de aanhoudende technische ontwikkeling, die zo vitaal is voor de aard van de Formule 1, moet behouden blijven. Daarenboven moet de veiligheid verzekerd worden in het geval van een accident. Om deze doelen te bereiken worden de volgende zaken aan banden gelegd: motorcapaciteit, samenstelling van de brandstof, bandengrootte, loopvlak van de banden, minimum gewicht, minimumbreedte van de wagens, enz…

• Rembalans
Om een betere balans te bekomen tijdens het remmen, kan de rijder de remkrachtverdeling tussen de voor- en achteras van de wagen veranderen. Dit gebeurt via een hendel in de cockpit. De rembalans is afhankelijk van de rijstijl van de rijder, karakteristieken van het circuit en de weersomstandigheden.

• Remmen
De F1 remmen zijn uit koolstof gemaakt. Koelvloeistoffen, ABC en bekrachtigde remmen zijn niet toegelaten. Als een piloot de rem volledig induwt, dan kan een F1 wagen van 200 km/u tot stilstand komen binnen 55 meter, en 1,9 seconden. De krachten tijdens de afremming kunnen 5G bereiken.

• Rempunt
Het punt waarop rijders algemeen genomen beginnen te remmen voor een bocht. De afstand van het rempunt tot de bocht hangt af van verschillende zaken, zoals de remkracht, de downforce en het gewicht van de wagen.

• Remschijven
De remschijven, gemaakt uit koolstof, mogen niet dikker zijn dan 28 millimeter en hun diameter mag de 278 millimeter niet overschrijden. Wanneer er geremd wordt kunnen de remschijven wel 1000 °C warm worden op één seconde tijd.

• Rijdershulp
Tractiecontrole, automatische versnelling en launchcontrole zijn allemaal voorbeelden van hulpmiddelen voor de rijders. Een expertteam van de FIA mag op elk moment tijdens het raceweekend de elektronica van een wagen controleren op de aanwezigheid van hulpmiddelen. De teams dienen ook hun elektronische systemen in bij de FIA voor de aanvang van het seizoen voor goedkeuring. Dit seizoen (2005) is tractiecontrole toegestaan.

• Rijhoogte
De hoogte van de wagenbodem boven de grond, gemeten vanaf de wielen.

• Rijwind
Doordat een rijdende auto met een gegeven snelheid in contact komt met stilstaande lucht, wordt deze stroom rijwind genoemd. De rijwind stroomt over, onder en langs de wagen heen volgens de vorm van de aërodynamische onderdelen. Het is de rijwind die zorgt dat een wagen over aërodynamische downforce beschikt.

• Roll-bar
Een metalen stang, normaal gezien uit staal vervaardigd omwille van de duurzaamheid, die dienst doet als een veer in het ophangingssysteem om ervoor te zorgen dat de wagen minder de neiging heeft om een laterale zijdelingse rolbeweging te maken tijdens het nemen van bochten.

• Roll-out
De eerste testrit van een nieuwe racewagen, veelal achter gesloten deuren gehouden.

• Roll-over bar
Als een wagen omkantelt tijdens een accident zorgt de rolbar, een gewelfde structuur boven het hoofd van de rijder die bestaat uit metaal of composietmaterialen, ervoor dat de rijder beter wordt beschermd. Na het accident van Giancarlo Fisichella op de Nürburgring in 1999 werd de rolstang onderworpen aan veel striktere crashtests.

• Rubberopbouw
Wanneer banden over asfalt rijden zorgt de schuring ervoor dat er een laagje rubber wordt afgezet op de weg. Tijdens een raceweekend kan dit nogal oplopen, waardoor de grip langzaamaan verbetert. De afzetting van rubber wordt ook beïnvloed door de afstelling van de wagen en de eigenschappen van het asfalt.

• Rumble strip
Een hobbelige strip naast het circuit die de coureur laat weten dat hij op het einde van de baan zit en ernaast dreigt te komen.

 Zoeken: In:
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Verstappen houdt Vettel af in VT3, Vandoorne vijfde  
Max Verstappen heeft de snelste tijd in de derde vrije training op zijn naam geschreven. De Nederlander was...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact